Kesayangan ♥ ♥ ♥

Wednesday, February 27, 2013

Wang Hantaran


Wang hantaran sebenarnya ialah satu hadiah ikhlas oleh pihak pengantin lelaki kepada pihak perempuan yang telah menjadi budaya dalam masyakat kita. Dari itu, ia tidaklah diwajibkan seperti mas kahwin yang diberi oleh suami kepada isterinya dengan sebab perkahwinan.

Sayangnya, kini wang hantaran telah menjadi kemuncak sesuatu perkahwinan yang sepatutunya ialah akad nikah. Ini disebabkan, masyarakat telah mengiktirafkannya sebagai darjat ‘kemampuan' pihak pengantin lelaki dan ‘kehebatan' sesuatu majlis perkahwinan itu.

Semakin tinggi jumlah wang hantaran yang diberikan maka semakin gah kedudukan mempelai sekeluarga di mata masyarakat. Ini tidak secara langsung menimbulkan perasaan riak dan menunjuk-nunjuk dalam masyarakat sehingga menghilangkan sifat sederhana yang dituntut agama.

Kalau benar-benar berkemampuan, tidak ada salahnya untuk mengadakan majlis secara besar-besaran dan meletakkan nilai wang hantaran yang tinggi. Akan tetapi jika sebaliknya, ia akan menjadi satu bebanan dan boleh menyebabkan ada yang terpaksa berhutang atau mendapatkan wang melalui cara yang salah, seperti rasuah dan pecah amanah. Maka, adalah lebih afdhal mengadakan kenduri dan meletakkan jumlah hantaran yang sederhana mengikut kemampuan untuk kesejahteraan semua pihak yang terlibat.

...masyarakat telah mengiktirafkannya sebagai darjat ‘kemampuan' pihak pengantin lelaki dan ‘kehebatan' sesuatu majlis perkahwinan...

Dalam hal ini masyarakat terutama ibubapa perlu lebih bertanggungjawab dan tidak terlalu mengikut trend yang menyimpang daripada matlamat sebenar dalam soal nikah kahwin. Mereka juga perlulah sedar, perkahwinan yang dibina adalah untuk jangka panjang. Bergolok dan bergadai hanya untuk satu majlis perkahwinan akan membawa kemudaratan yang boleh merosak keharmonian rumah tangga.

Masyarakat kita perlu mengubah minda terhadap wang hantaran kerana dalam jangka masa panjang, hantaran yang tinggi akan mengurangkan jumlah individu yang ingin berkahwin dan mendorong kepada gejala sosial seperti bersekedudukan. Pendek kata, ukurlah baju di bahu sendiri dan tepuk dada tanyalah selera.

Renung-renunglah:
"Perkahwinan bukan masa tunjuk keegoan tetapi penyatuan dua jiwa."
- Dr Rusinah Siron

Friday, February 15, 2013

Have we??



NOBODY HAS AN EASY LIFE ALL THE TIME

NOBODY FEELS OKAY EVERY NIGHT AND DAY 

NOBODY GETS EVERYTHING THEY WANTED

NOBODY CAN CHERISH HAPPINESS WITHOUT SUCCESFULLY FACE THEIR WORST TIME

NOBODY




"WHEN ALLAH DESIRES GOOD FOR SOMEONE, HE TRIES HIM WITH HARDSHIPS"

-SAHIH BUKHARI




AND IF WE SEE SOMEONE IS HAVING A GOOD LIFE. A BEAUTIFUL LIFE.

NO, THEY DON'T HAVE A PERFECT LIFE, THEY MIGHT HAVE HAD THEIR PART

WHERE ALLAH HAS TEST THEM WITH WHATEVER THEY CAN BEAR BEST. 

WE NEVER KNOW. WELL, ALLAH DOES THE SAME TO YOU TOO,

TO ALL OF US. IT IS JUST. 

WE REALIZE OR NOT.

HAVE WE THANKED HIM YET OR NOT.





Thursday, February 14, 2013

Jangan Mendahului-Nya. . .

Jangan mendahului-Nya 

dengan menetapkan seseorang itu adalah jodohmu,

sebelum ijab kabul dia bukan siapa-siapa bagimu 

belum halal untukmu,

andai dialah jodohmu yang tertulis di 

Luh Mahfuzh,

ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala pasti akan menanamkan rasa kasih 

dalam hatimu & hatinya,

itu Janji ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala..

akan tetapi,

selagi kalian tidak di ikat oleh ikatan yang Halal,

selama itu jangan mubazirkan perasaanmu,

juga

 jangan 

melampaui batas yang telah ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala tetapkan...

Wednesday, February 13, 2013

Rindu. . . .


Rindu itu ialah CINTA YANG BERLEBIHAN, dan ada rindu yang disertai dengan menjaga diri dan ada juga yang diikuti dengan kerendahan hati. Rindu bukanlah sesuatu hal yang tercela dan keji, akan tetapi perlulah disertai dengan menjaga diri, kesucian dan kerendahan hati. seseorang yang ketika dia rindu, tetapi dia menjaga dirinya dengan tidak melakukan hal-hal yang haram menurut Islam, itu adalah dibolehkan. Dan seandainya rindu itu juga disembunyikan dari orang-orang, maka, pahalalah yang akan diperolehi. Menurut Ath-Thohawi di dalam kitab Haasyia'ah Marakil Falah dari Imam Suyuthi mengatakan bahawa dari GOLONGAN SYUHADA di akhirat adalah orang- orang yang MATI DALAM KERINDUAN dengan tetap menjaga kehormatan diri dan disembunyikan dari orang- orang mestipun rindu itu hadir dari perkara yang haram.

Seseorang yang merindui seseorang sehingga dia mati dan disembunyikan rasa itu dari orang lain, maka dia akan mendapat pahala syahid di akhirat kerana ianya menunjukkan bahawa dirinya memiliki sifat sabar. Dia memendam rasa rindu dan menyimpannya sendirian kerana dirinya menjaga kehormatan diri, mengikat hatinya, jiwanya, tubuh badannya dari dikuasai oleh rasa rindu.

di sini, saya share bersama 1 kisah antara Saidina Ali dan Fatimah Az-Zahrah:

Setelah pernikahan antara Ali dan Fatimah, Fatimah telah berterus terang dengan Saidina Ali akan sesuatu perkara, "Wahai Ali, sebelum aku menikahi engkau di Kota Mekah, ada seorang lelaki yang telah menjadi idola di hatiku. Aku sangat ingin kelak dia menjadi suamiku. Tapi semua itu aku simpan di dalam hatiku." kata Fatimah. "Kalau begitu, engkau menyesalkah mengahwini aku? Tanya Ali. "Tidak. Kerana pemuda itu adalah engkau." Jawab Fatimah


SUBHANALLAH...ALLAHURABBI..SEMOGA AKU MAMPU BERTAHAN..

"aku mencintai ALLAH,dan kerana itu aku kini sungguh takut untuk menyintai dan merindui kamu"

~dulu aku merindu.. kini tidak lagi.. peaceee~

ALLAH IS JUST SO GREAT !!!

IF WE NEED TO CRY, CRY.
WITH EVERY HARDSHIP,
THERE'S ALLAH EASE COMING TO OUR WAY.
ALLAH IS JUST SO GREAT

SOMETIME WE CAN'T EVEN DESCRIBE THE PAIN AND TEST WE'VE
BEEN THROUGH, 
BUT MIRACLE HAPPENS.
PAIN, SADNESS TOTALLY GONE.
WELCOME HAPPINESS AND BLESSING!

ALLAH IS JUST SO GREAT
WHEN SOMETHING HAPPENS,
HE SURELY HAS THE BEST PLAN FOR US,
HAVE FAITH AND KEEP PRAYING
HE'S ALL KNOWING.

ALLAH IS JUST SO GREAT
AS LONG AS WE BREATH 
THERE'S ALWAYS A HOPE
I PROMISE. BECAUSE I, TOO 
HIS BEST CREATION JUST LIKE YOU.

Tuesday, February 12, 2013

Aipp... Jangan suka buli orang. Nanti Tuhan marah..

Sekarang ni semakin ramai pembuli tegar.. 

hemm kenapa Azie katakan pembuli tegar.. Pembuli tegar ni suka membuli dengan menggunakan kelebihan yang dia ada.. 

Suka-suka hati.. memperlekehkan orang lain, memfitnah, memalukan, dan berdrama untuk kebaikan diri sendiri.. Sehinggakan mata tu buta, tak nampak segala kebaikan yang ditaburkan. 

Ada juga perempuan yang cantik.. yang rasa diri tu sempurna.. tanpa rasa bersalah, fitnah orang itu ini.. mengadakan cerita yang tak pernah ada.. 

Ingat ekk.. Hari ni awak buli orang.. satu hari nanti tuhan akan balas balik.. 

✿ Oh Penang ✿

Penang oh yeayyyyhh!!! hihihihi  Kali ini pengembaraan ke Pulau Pinang pula bersama sahabat Azie. 
Rancangan asal nak ke Langkawi tapi di sebabkan hal-hal yang tak dapat di elakkan , jadi kami tukar perancangan ke Penang pula. Ini bukan kali pertama Azie ke sana, tapi merupakan kali pertama Azie betul-betul jatuh cinta dengan Penang. 

Pengembaraan bermula....


Perjalanan dari Alor Setar -----> Butterworth (AOR-BWH)



Kemudian kita naik feri.. yayyy!!!

Tambang dia RM1.20 jeee :)



Dah sampai Georgetown.. Azie jalan kaki ke Komtar! Dan pusing-pusing punya pusing sampai pening.. Last-last ambil teksi menuju ke Hotel Munlustay 88 :) 

Hotel ni terletak dekat Jalan Perlis. Seberang Jalan tu, Times Square Penang 
Cantikkan bilik Azie :) Selesa.. Harga dia pun berpatutan.. 


 Dan yang paling istimewa... Sempena CNY Hotel Munlustay 88 letak Ang Pau dekat meja dalam bilik ni... hehhehe ...

Berapa duit dalam tu biarlah rahsia ekk.. hihihihi :D

Untuk hari yang pertama.. Azie tak sempat makan kat Nasi Kandar Line Clear sebab terlalu ramai orang dan Azie lapar sangat-sangat.. Jadi Azie makan dekat sebelah Line Clear.. Nasi Kandar Yasmeen.. 

Lepas tu jalan-jalan kat Chowrasta.. Berhenti kejap beli jeruk.. 

Besttt wooooo


Petang tu.. Kami naik bas dekat Komtar untuk ke Gurney Drive..



Sampai sudah Gurney Drive... 




Masa untuk makan!!! yayyyyyy!!!

Pasemboq terbaik.. Stall no. 9.. 
Char kuew teow Special...


Dah kenyang makan... masa untuk menikmati tidur.. heheheheh Selamat malam.
Morning Georgetown...

Hari ni nak balik Alor Setar dah.. Tapi apa2 pun jom pekena nasi kandaq dulu!!!

Puas hati makan kat sini. 
Selamat tinggal Penang.. Semoga bertemu lagiii.... :D 

Miracle ohh Miracle...

Things do get complicated.

Life is not easy, not all the time

It's not every time and everything about being so lucky. 

It's not that God doesn't love us.

And,

Everyone needs to face test.  

Because we will never know how is it like to feel Beyond happy if we never know understand what is pain.

No. Life is Fair. People Not. Allah is fair, because HE loves us no matter what.

Not Everyone is going to love us. Understand us. Think Good about us. Be there for us all the time.

To be honest, we can't do that too. There's always a fight between nafs and Iman.

Do the best. Remember Allah. Please Lord , prevent us from any maksiat or evil on earth.

Eyes, Mouth, Ears , Nose, Hands, Legs, Mind, Heart.

Everything.

Things Just Happen.Yes some hurt . But that's the purpose. As that's how we learn to appreciate.

People , and what we have.

Don't over think and keep counting what we don't have and what people have.

Some people do have it because, that what's best for them. There's always the best for us.

What we have today.

As how we see we have weakness. So does anybody else.

As how we see people have specialness. So do us.

Destiny , Taqdir . Yes Allah has written it for us.

But, it's actually what path do we choose. How we handle things.

What decision we made.

People can talk. people can say.

But it's our Amanah to takecare of what Allah has given, we are just borrowing.

Our job to take care of ourselves. The best as we can to prevent Fitna, to people. to us.

Do the best, let Allah settle the rest.

Obviously, shaytan is everywhere. Nafs is always in our heart. Anyone's heart.

So we actually can't stop people from thinking/talking negatively.

But always, keep people's aib. Allah will keep our 'aib, in this world and InshaaAllah HereAfter.

BUT

As long as we breath, it's never too late to turn back, to HIM.

As long as the heart beats, there's always a chance.

It's okay. HE knows.

We cry, we get mad, we feel extremely insane. Mixed Feelings.

It's okay. We ARE human.

and guess what? TURN BACK TO HIM. Regardless time, place.

Be nice. Be good. Nothing to lose.

HE shall give the best. To you, me, us.

Hold On. Keep praying. When the time comes,

MIRACLE HAPPENS.

Saturday, February 2, 2013

Fake People

Fake people are those set of people who have different personalities and act according to situations differently.
 Fake people cannot be trusted because they are not genuine and straightforward.
 They change themselves according to circumstances. 
Fake people are complete hypocrites and liars who would go to any extent to make them seem good and upright.
 Fake people can turn on friendship when they see that they are no longer getting any benefit from it. 
One must be quick enough to recognize fake people and must avoid being in their company or getting intimate with them. 
Fake people must be kept at arm’s length, most certainly. 
Fake people should be avoided at all costs because they can any time ditch you any time.
 In the words of Jason Ritter, 
“Fake relationships and fake people come up to me and all of a sudden wanting to be my friend.

Kawan baru yang dah lama kenal =)


Terima kasih kepada Azieman Zuhaidee...

Sudi belikan Azie coklat. :) Azie hargai.. 

Azieman Zuhaidee.. 
Kawan baru Azie walaupun hakikatnya telah lama Azie kenalinya.
Tapi dulu, dia hanya mampu memandang Azie dari jauh
Walaupun beberapa kali keluar bersama-sama ahli KJM yang lain...
Tapi tak pernah pun berkesempatan bersembang ...

Azieman Zuhaidee..
Namanya sama dengan nama Azie
kebetulan